Kdo a kdy by neměl telefonovat
Telefonováním se nedají řešit problémy. Tím spíš, pokud to mají dělat lidé, kteří telefonovat nechtějí.
Těmi “problémy” myslím buď osobní problémy jednotlivce související s negativními pocity vůči oslovování klientů nebo zákazníků, anebo problémy firem způsobené mezerami v podnikatelském záměru a nedomyšlenou strategií.
S přístupem “tak pojďme telefonovat víc, ať se to změní” jsem se setkal při různých příležitostech a situacích:
- Když člověk chce v sobě zlomit odpor k telefonování.
- Když si firma pořídila nový produkt, aniž měla tušení, kdo a proč ho bude kupovat. Tady je potřeba vědět, že “firma” znamená nějaký “manažer” nebo jeden “majitel”.
- Když se jednotlivec-obchodník nebo call centrum nechá najmout firmou v předchozím bodě.
- Když mají telefonovat všichni ve firmě, kteří “při tom, co dělají určitě najdou čas na pár telefonátů”.
Taky vám na těch situacích připadá, že řešení ve smyslu „hurá k telefonům“ způsobí víc škody než užitku?
Firmy a zaměstnavatelé, nenuťte zaměstnance telefonovat…
Když má “dělání” nahradit “myšlení”
Vzít do ruky telefon a začít telefonovat komukoli – na studené kontakty – bez jakékoli selekce se dá prakticky bez omezení. Také proto to dělá tolik lidí a firem. Jenže právě proto má takové konání nejnižší efektivitu.
Úspěšnost a efekt telefonování se zvýší tím víc, čím víc myšlenky a strategie v něm bude.
Telefonát je jeden z nástrojů a kanálů (škoda, že v češtině nemáme lepší výraz), které se dají využívat pro komunikaci. Některé nástroje/kanály jsou vhodnější a jiné méně – pro tu kterou situaci a faktory s ní související.
Využívat jeden nástroj pro všechny případy a situace bude přirozeně způsobovat nedostatky a neefektivnosti.
Na telefonování je dobré nahlížet kampaňovitě. A každá kampaň by měla vycházet z promyšleného zadání postaveného na několika prvcích.
Například, základem úspěšných telefonických kampaní je:
- vybrat kontakty, kterým dokážete smysluplně vysvětlit, proč voláte právě jim,
- zvolit cíle telefonátu odpovídající schopnostem volajícího a vybraným kontaktům,
- zformulovat odpovídající skript, anebo spíš verze skriptu a ty testovat,
- sladit načasování s dalšími marketingovými aktivitami.
Když nebude kampaň promyšlená, zvýší se pravděpodobnost její neúspěšnosti – a tím negativního vnímání ze strany zaměstnanců, kteří ji realizují. Tím víc, pokud spadají do některé ze skupin popsaných níže.
Když si manažer/majitel chce něco dokázat
Někdy manažer nebo firma mohou dostat do situace, že potřebují rychle vykázat vykázat nějakou aktivitu na podporu prodeje a první po ruce je – telefon.
Poměrně toxická situace potom vznikne kombinací faktorů, kdy:
- akce není formulovaná podle “kampaňovitého” přístupu popsaného výše,
- zadání je „prostě telefonujte, vždyť na tom nic není“,
- telefonováním jsou pověřeni „podřízení“.
Potom následky takové aktivity mohou nabýt mnohem většího rozměru, než by bývaly byly slabší prodeje nebo nevykázaná aktivita – k tomu níže v části, kde se věnuji postojům a pocitům jednotlivců a zaměstnanců.
Když na to nejsou lidi
Když budu psát o tom, že telefonování je potřeba “umět”, tak hrozí, že mě mnozí čtenáři nařknou ze zaujatosti 🙂 Dobře, nebudu to zdůrazňovat.
Jen připomenu, že každý z nás může postavit zeď, i když není zedník, může upéct dort, i když není cukrář anebo může být ředitel čehokoli, i když dodnes nic a nikoho neřídil. Ale jaký bude výsledek?
Předmětem pro diskuzi tady není “začít to dělat”, ale “jak to dopadne”.
Když na telefonování nemáte lidi, tak to může dopadnout všelijak:
- utrpí jméno vaší společnosti u současných zákazníků,
- vybuduje se negativní vnímání vaší společnosti u oslovených nezákazníků,
- zaměstnanci, kteří telefonovali z donucení budou nespokojení a dost možná si začnou hledat jinou práci.
Anebo – i to je možné – dosáhnete toho, co jste očekávali.
A to je asi tak pravděpodobné, jako že zeď od nezedníka bude rovná a pevná, dort od necukráře se prodá v cukrářství a zákazník se vrátí pro další, tým vedený nemanažerem bude plně funkční i po dvanácti měsících.
Jednotlivci, zaměstnanci a podnikatelé, netelefonujte…
Když vás “otravují” ti, co vám telefonují
Oslovování lidí telefonem je potřeba vnímat pozitivně. Když si myslíte, že vám lidé v telefonu něco vnucují nebo otravují, tak samozřejmě, ve chvíli, kdy berete do ruky telefon vy, tak se sami stáváte jedním z nich.
A to vám brání v odpovídajícím výkonu.
Z toho plyne, že kdo telefonování jako činnost vnímá negativně, tak ji může dělat:
- jenom dočasně = bude hledat náhradu,
- na půl plynu = nevyužívá plně svůj potenciál,
- jen s vědomím, že mentálně trpí = bude hledat únik.
Zlepšení se v telefonování začíná u jeho pozitivního vnímání. Pokud vnímáte negativně ty, kdo vás oslovují, tak buďto zapracujte na změně anebo změňte profesi.
TIP PRO ZAMĚSTNAVATALE A STAVITELE TÝMŮ
Při pohovorech na pozice, kde potřebujete, aby kandidáti telefonovali, se ptejte a rozebírejte to, jaké mají kandidáti pocity z toho, když jim lidé volají. Konverzace kolem toho tématu vám ušetří spoustu času, nákladů a ztracených příležitostí.
Když jste se telefonování chtěli vyhnout
Tato situace souvisí s případy popsanými výše – kdy zaměstnavatel usoudí, že nastala doba, aby se začalo dělat něco navíc – telefonovat.
Setkal jsem se s ní ve firmě, kde měli telefonovat tři referenti obchodního oddělení. Ti sice vyřizovali konkrétní záležitosti s aktivními zákazníky po telefonu, ale aktivní “navolávání” těch méně aktivních nebo neznámých „nebylo součástí jejich náplně práce“.
Všichni tři mi řekli, že danou pozici a zaměstnavatele vyhledali s cílem vyhnout se proaktivnímu telefonování.
A zaměstnavatel má dnes problém.
Když vám to nedává smysl
Smysluplnost je základem toho, že člověk něco může dělat – opakovaně.
Jestliže se vás týká některá ze situací popsaných výše, tak vám telefonování, tak jak ho děláte, asi nedává smysl. Pokud jste v roli zaměstnance, tak vaše situace není jednoduchá.
Anebo výsledky, které z telefonování máte, nejsou takové, jaké jste očekávali? Potom určitě stojí za zamyšlení, jak vaše očekávání vlastně vznikla. Byla vůbec reálná? Možná vám jejich úprava pomůže najít v telefonování smysl.
Telefonování nemusí být nesmyslné jenom proto, že nenaplnilo vaše očekávání.
Kdo a kdy by telefonovat měl – a víc
Telefonujte, a víc, jestliže:
- se vás netýká žádná situace z výše popsaných, a
- chápete telefonát jako jednu z více možností (ne jedinou), jak lidi oslovit.
Ve vašem případě totiž máte předpoklady k tomu, abyste z telefonování těžili. A je pravděpodobné, že netelefonujete tolik, kolik byste mohli.
U vás víc aktivity povede k vyšším výsledkům, aniž by vám hrozilo vyhoření, nespokojnenost nebo nesoulad s životními hodnotami.
Pro inspiraci JAK telefonovat, tady je pár příkladů, které můžete začít hned využívat: